Jak připravit kvalitní grafické podklady

Grafici jako kreativní skupina lidí umí proměnit myšlenku ve vizuální orgie, které dokážou nadchnout a prodat. Jak to ale u kreativců bývá, s technikou a řádem si moc netykají.

Tento článek je určen především jim, ale přínosem bude i projektovým manažerům a všem těm, kteří se ocitají na straně zadavatele.

Příběh o DTP

Možná jste již slyšeli o grafických studiích, která se orientují převážně na DTP (obalový design, print, letáky apod.). Jejich klienti se často neubrání dojmu, že pokud umí krásně ztvárnit obal, mohli by nakreslit i hezký web.

Tak se i stane. Klient i grafik jsou nadšeni a na řadu přichází kodér, jenž má celou tu krásu proměnit v hromadu kódu, jemuž by rozuměl prohlížeč.

Brnkačka, šablona webu bude za den hotova. Ale co se nestane… Kodér situaci nezvládá, šablona není podle očekávání a představ. Neustále se opravuje, dělají se kompromisy. Grafik se podivuje nad skutečností, že některé kudrlinky jsou na webu téměř nerealizovatelné a práce se táhne a táhne.

V čem je chyba?

Kodér udělal chybu, pořádně si neprověřil podklady a neprobral se zadavatelem specifikaci fungování šablony, co lze či nelze realizovat. Kdyby to udělal, předešlo by se nedorozumění hned v počátku a klient by musel akceptovat zvýšení ceny.

Grafikova chyba spočívala v pokusu aplikovat DTP přístupy na web design, který má odlišnou filozofii zobrazení. Mohl zakázku outsourcovat a dozorovat u webového grafika. Všichni by byli spokojeni.

Příběh o organizaci

Klient chce nakreslit jednostránkový web podle posledních trendů. Grafik tedy zpracuje jednu stránku v Adobe Illustratoru a prezentuje ji klientovi na svém 27palcovém monitoru. Klient je nadšený a následuje realizace webu.

Kodér od grafika dostává 1 GB(!) soubor ve formátu Adobe Illustrator s 347 nepojmenovanými vrstvami, které obsahuji několik verzí webu bez označení té aktuální. K tomu pouze desktop verzi, kterou prezentoval klientovi. Specifikace chování webu není žádná, kromě poznámky, že by chtěli i mobilní verzi.

Opět nastane tragikomická situace, kdy kodér zápasí s velikostí souboru, s nestandardním formátem, s chaoticky a nelogicky uspořádaným obsahem, vymýšlí mobilní verze, byť to není jeho práce, a vítězoslavně vše prezentuje 10 dní po termínu.

Reakce na sebe nenechá čekat. Grafik vytýká chyby v mobilní verzi, požaduje animace a efekty, které nikde nespecifikoval a další detaily, údajně skryté v 347 vrstvách v 1 GB souboru.

Asi uhádnete, že jsou frustrované obě strany, všechny to stojí čas, nervy a hlavně peníze. Nejhůře je na tom koncový zákazník, netušící, kde je problém.

Jak připravit podklady?

Z obou příběhu si vezměme ponaučení, že na každou práci je potřeba správné nářadí a doporučený postup.

Se skvělými webovými designéry Tomášem Stehlíkem, Lukášem Žitníkem a Jakubem Haluškou jsme dali dohromady seznam doporučení, který vám nyní dáváme zcela zdarma v podobě e-booku.

Grafici a kodéři, máte-li další radu, tip nebo doporučení, rádi jej do našeho e-booku zařadíme.

Udělejme společně svět webdesignu profesionálnější.

Komentáře nejsou povoleny.